Att vara en författare i AI-åldern är fantastiskt, men kan kännas skrämmande. Man får ta till vara på det mänskliga och inte förlita sig på en maskin för att relaterat till läsaren.
När jag började skriva 2019 så var det nog få som kände till vad generativ AI var. Man fick förlita sig helt på sin egen fantasi och när jag skulle skapa min science-fiction värld Kolonin så räckte den inte alltid till. Jag fastnade och prokrastinerade. Men många hade klarat det innan mig och jag uppfann inte hjulet. Så jag fortsatte.
Men sedan så kom ChatGDP och världen förändrades. Skulle den göra mig helt överflödig? Skulle min bok bli “stulen” av AI:n? Farhågorna var många och stora delar av författar-samhället visade rädsla genom arga kommentarer online. Frågan blev snabbt väldigt infekterad.
Men efter ett tag så blev det så klart tydligare hur generativ AI fungerar och vi började förstå hur verktygen kunde användas. Med introduktionen av generativa bilder så fick författare en helt ny verktygslåda.

Idag finns det en uppsjö av AI-generatorer för text, bild och video, så det är svårt att veta var man ska börja. Som AI-positiv har jag prövat de flesta av dem och inte varit rädd för Skynet. Kanske borde jag vara det.
Men om bokmarknaden överflödas av innehåll där AI helt eller delvis hjälpt till så gäller det att dubbla upp på mänsklighet, så AI-förespråkaren Joanna Penn så fint uttrycker det. Gräv i din smärta, dina dåliga erfarenheter och missade chanser för att hitta ord som verkligen betyder något. Det är vad jag försöker göra.
Skriver man just inom fantastik som Science-Fiction så handlar det dock om mer än karaktärerna. Vi försöker uppfinna en trovärdig värld och måla upp den så att du känner dig förflyttad till en magisk plats. Och det är här det verkligen blir spännande med generativ AI.

När jag skriver detta, i januari 2024, så har modellerna börjat stödja sammanhang och kontext, genom att användaren laddar upp dokument och skapar en “bot” – en specialiserad chatt för ett specifikt syfte. Detta är helt fantastiskt som science-fiction författare. Istället för att hålla reda på en hel bibel av information i huvudet så kan jag mata AI:n med allt jag hittat på och ställa frågor till den.
Hur ser Nya Rov ut? Vilket typ av försvar har silvianerna? Var i Kolonin skulle ett fängelse kunna ligga? Baserat på mina frågor kan botten generera svar med källhänvisningar till mitt eget material och dessutom spekulera vidare. Det är så hjälpsamt för att bygga världar!
Så även fast det kan vara skrämmande så är det en spännande tid vi befinner oss i. Vi kan skapa snabbare, med mer frihet, samtidigt som vi som författare måste dyka djupare in i själen. I det hela tror jag på en ljus framtid, inte på en dystopi.

Thomas Kung är författaren till Röd Tvilling, ett science-fiction-äventyr om en tjej som letar efter sin farbror i en främmande värld som heter Kolonin. Anmäl dig till nyhetsbrevet för att få erbjudanden och exklusivt innehåll.
Being an author in the age of AI
Being a writer in the age of AI is fantastic, but can feel daunting. One must embrace the human element and not rely on a machine to connect with the reader.
When I started writing in 2019, few probably knew what generative AI was. I had to rely entirely on my own imagination, and when I was creating my science fiction world the Colony, it wasn’t always enough. I got stuck and procrastinated. But many had succeeded before me, and I didn’t reinvent the wheel. So I persisted.
But then ChatGDP came along, and the world changed. Would it make me completely redundant? Would AI “steal” my book? There were many fears, and large parts of the author community expressed their fears through angry online comments. The issue quickly became very contentious.
But after a while, it became clearer how generative AI works, and we began to understand how the tools could be used. With the introduction of generative images, authors gained a whole new toolbox.

Today there is a plethora of AI text, image, and video generators, so it’s hard to know where to begin. As an AI enthusiast, I have tried most of them and have not been afraid of Skynet. Perhaps I should be.
If the book market is flooded with content where AI has entirely or partially helped, it is important to double down on humanity, as AI advocate Joanna Penn so eloquently puts it. Dig into your pain, your bad experiences, and missed opportunities to find words that truly mean something. That’s what I’m trying to do.
When writing within the realm of fantasy such as Science Fiction, it’s not just about the characters. We strive to invent a believable world and depict it in a way that transports you to a magical place. This is where generative AI truly becomes exciting.

When I’m writing this, in January 2024, the models have started to support context and continuity, by having the user upload documents and create a “bot” – a specialized chat for a specific purpose. This is absolutely amazing as a science fiction writer. Instead of keeping track of a whole bible of information in my head, I can feed the AI with everything I’ve come up with and ask it questions.
What does New Rov look like? What type of defense do the Silvians have? Where in the Colony could a prison be located? Based on my questions, the bot can generate answers with references to my own material and also speculate further. It’s so helpful for world-building!
So even though it can be scary, it’s an exciting time we’re in. We can create faster, with more freedom, while as writers, we have to delve deeper into the soul. All in all, I believe in a bright future, not in a dystopia.